بازگشت

نوجوان خود را درک کنیم

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۱

نوجوانان را درک کنیم!

یکی از سوالات همیشگی از من این بوده: چطوری دخترهامون با شما انقدر راحت ارتباط میگیرند و حرفشون رو می زنند؟

جواب خیلی راحته: درک کردن.

نوجوان ها اصلا پیچیده نیستند، اصلا مخفی کار نیستند. اونا فقط لازم دارند تا حس امنیت رو از شما دریافت کنند و برای این که چنین حسی را دریافت کنند، به معنای واقعی باید با آنان دوست باشید، صداقت داشته باشید و بپذیرید که آنها، مانند تمام انسان های دیگر با شما متفاوت هستند و این تفاوت ها نه تنها با ارزش هستند بلکه، زیبا و قشنگ نیز هست و همین تفاوت هاست که قرار است در آینده، جامعه ما رو به پیش ببرد و دنیایی بهتر  را بسازد.

اگرپذیرفتید، حالا می تونید قدم دوم یعنی درک کردن رو شروع کنید. سعی کنید از زاویه دید انها به دنیا نگاه کنید. در زمان بچگی ما، یکی از راه های کنترل و تربیت بچه ها، ایجاد محرومیت بود، محرمیت از رفتن به منزل دوستان، نداشتن یک سری امکانات مانند اینترنت بدون محدوده و یا تلفن همراه و ….

اما این روزها، چه خوشتان بیاید و یا بدتان بیاید،  به معنای واقعی عصر تکنولوژی محسوب می شود. محرومیت نه تنها نتایج قبل را ندارد، بلکه باعث دور شدن شما از فرزندتان، پنهان کار شدن او و در بدترین حالت جذب شدن او به افراد غریبه میشود. پس بهتر است به جای محرومیت، گزینه شفاف سازی، آگاهی بخشی و یادگیری را در پیش بگیرید. اگر این سه مرحله را به طور درست و با آرامش به پیش ببرید، می توانید نه تنها به نوجوان خود نزدیک شوید، بلکه منبع دریافت اطلاعات او نیز می شوید

 

پس در کنار نقش والدی، نقش دوست را نیز با او در پیش بگیرید. او را دوست خود بدانید و مهم ترین اصل یعنی صداقت را از یاد نبرید.

 

اگر این مطلب برای شما کافی نیست می توانید به بقیه مطالب قسمت مربوط به نوجوانان را مطالعه نمایید و یا برای دریافت مشاوره به قسمت مشاوره فردی مراجعه نمایید.

هانیه وزیرپناه

متخصص حوزه روانشناسی نوجوان و ارتقا مهارت های فردی و سازمانی

enemad-logo