بازگشت

سایکودرام چیست ؟ و فرق آن با آموزش روانشناسی با هنر چیست؟

تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۴۰۱

سایکودرام چیست ؟ و فرق آن با آموزش روانشناسی با هنر چیست؟

سایکودراما، شیوه ای از درمان است که در برخی مشکلات مربوط به روان مورد استفاده قرارئ می گیرد. در این روش که در گروه های کوچک و برای مدت طولانی ادامه دارد، فرد بیمار، نقشی را بازی می کند که او را آزار می دهد. این قرار گیری، با استفاده از متد خاص و شرایط خاص و سلسله مراتب مختلف انجام می شود. در این روش بیماران بر اساس بدیهه‌سازی صحنه‌های نمایشی با موضوع معین، در یک نمایش شرکت می‌کنند و در عین حال به تحلیل موضوع بیماری خود می‌پردازند. در این روش به شخص بیمار کمک می‌شود تا ابعاد روان‌شناختی بیماری‌اش را کشف کند. سایکودراما نخستین بار توسط جیکوب مورنو در اویل سده بیستم میلادی بنیان نهاده شد.

اما آموزش روانشناسی با هنر چیست؟ یک روش نوین و جدید در آموزش است. این روش مختص افراد سالم است که نیاز دارند در موضوع ها یا ویژگی هایی خود را تقویت کنند و سطح کیفیت زندگی خود را افزایش دهند. این کار در گروه های کوچک تا بزرگ و در زمان کوتاه انجام می شود. فرد نه تنها با قرار گیر در نقش های مختلف، بلکه با استفاده از ابزار های متععد هنری مانند موسیقی، نقاشی، تئاتر، آواز و … با کمک مشاور تمرین می کند تا مهارت هایی را به صورت عملی در خود ایجاد، درون سازی و تقویت کند.

گروه مشاوره مسیر با هدایت و مدیریت من، هانیه وزیرپناه، در 10 سال گذشته به عنوان تنها و اولین گروهی است که هنر را در سیستم همه جانبه در جهت اموزش ابعاد روانشناسی به افراد سالم هدف خود قرار داده است و برای گروه های مختلف سنی و جایگاهی آن را اجرا نموده است. 

جهت درخواست هرگونه جلسه برای برگزاری گروه های آموزشی و یا همکاری و … می توانید به شماره 09197514986 در واتس اپ، در ارتباط باشید. 

آموزش به کمک هنر می تواند در شکل های گروه کوچک، گروه های پر جمعیت،  تک جلسه و چند جلسه برگزار شود. ویژگی، ابزار، مدت زمان و تعداد افراد، با توجه به هدف و دلیل و عمق آن گروه تعیین می شود. 

هانیه وزیرپناه

متخصص حوزه روانشناسی نوجوان و ارتقا مهارت های فردی و سازمانی

enemad-logo