بازگشت

هوش هیجانی چیست؟

مهارت‌های اجتماعی مهارت‌هایی هستند که از آن‌ها به‌منظور برقراری ارتباط و تعامل با یکدیگر استفاده می‌کنیم.

این تعاملات می‌توانند به‌صورت کلامی و غیرکلامی، از طریق حرکات و اشارات بدن، زبان بدن و ظاهر شخصی ما اتفاق بیفتند.

ما انسان‌ها موجودات اجتماعی هستیم که راه‌های بسیاری برای انتقال پیام‌های خود که شامل افکار و احساسات‌مان هستند، ایجاد کرده‌ایم.

چیزی که بیان می‌شود، تحت تأثیر زبان کلامی و روشی است که برای استفاده از آن به کار می‌رود؛ مانند گام صدا، درجه‌ی صدا و کلماتی که انتخاب می‌کنیم. همچنین پیام‌های نامحسوس دیگری نیز از قبیل زبان بدن، اشارات و حرکات و روش‌های ارتباطی غیرکلامی دیگر، در ارتباطات استفاده می‌شود.

این واقعیت که برخی از افراد نسبت به سایرین تعاملات اجتماعی بهتری برقرار می‌کنند، منجر به تحقیقات دقیق‌تری درباره‌ی ماهیت و عملکرد تعاملات بین فردی شده است.

توسعه‌ی مهارت‌های اجتماعی به معنای آگاهی از نحوه‌ی برقراری ارتباط با سایرین، پیام‌های ارسالی و چگونگی بهبود روشهای ارتباطی به‌منظور ایجاد روشی مؤثرتر و کاراتر برای برقراری ارتباط است.

برخورداری از مهارت‌های اجتماعی خوب، مزایای مختلفی دارد.

هوش هیجانی (EQ) توانایی تشخیص احساسات و عواطف خود و دیگران است و هدفش عبارت است از:

1- برانگیختن خودمان و دیگران

یعنی فرد با شناختی که از خود و دیگران و به طور کلی انسان‌ها دارد این توانایی و آگاهی را داشته باشد که بداند برای روحیه دادن به خود و سایر افراد و انگیزه پیدا کردن جهت حرکت به سمت اهداف به چه صورتی باید فکر یا رفتار کند.

2- به کارگیری هیجانات و عواطف در برقراری ارتباط موثر با دیگران

درواقع مورد اول بیشتر به معنای توانایی مدیریت خود و دیگران بوده و بیشتر با موضوع رهبری مرتبط است. در حالی که مورد دوم به توانایی ایجاد ارتباط مناسب با دیگران اشاره دارد.

یعنی اینکه فرد تا چه حد می‌تواند هیجانات و عواطف خود را به گونه‌ای بروز دهد که باعث ایجاد ارتباطی موثر و ارزشمند و در عین حال لذتبخش با دیگران شود.

هوش هیجانی، این روزها در درجه بالاتری از اهمیت نسبت به هوش دانشی (IQ)  قرار دارد. این که هوش هیجانی توانایی و مهارت وراثتی است یا اکتسابی، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. واقعیت این است که مهارت هوش هیجانی از هر دو طریق در ما به وجود می آید. و در هر دو صورت به تمرین و توجه و آگاهی نیاز دارد تا به جایگاهی برسد که سودمند و کاربردی و هوشمند باشد.

برای ارتقا هوش هیجانی می توانید از کلاس های ویژه آن، کتاب ها، مشاوره فردی استفاده کنید.

در پایان، می توانید درصورت تمایل سوال خود را در زیر این پست بنویسید و یا از قسمت پرسش و پاسخ و ارتباط با من، سوال خود را ارسال کنید

هانیه وزیرپناه
متخصص حوزه روانشناسی نوجوان و ارتقا مهارت های فردی و سازمانی

enemad-logo