بازگشت

مهارت دعوا کردن با فرزند

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۱

چرا فرزندم به حرفم گوش نمی کند؟

شاید شما هم جز والدینی باشید که یا نافرمانی فرزندانتان خسته شده باشید و بگویید چرا او حرف مرا گوش نمی دهد؟ چرا خواسته هایی که از او دارم برای او بی اهمیت است. آیا من برای او مهم نیستم؟ یا در روش بزرگ کردن فرزندانم اشتباه کرده ام؟

عدم اهمیت حرف های والدین برای فرزندان، علت های زیادی دارد. یکی از مهمترین این علت ها تفاوت های سنی است که سرعت پیشرفت تکنولوژی این شکاف را عمیق تر کرده است که باعث به وجود امدن مشکلی بزرگ تر با عنوان خواسته های غیر منطقی والدین از فرزندان، شده است.

 ما به عنوان والدین درک و نگاهی متفاوت از فرزندانمان از جامعه و شرایط موجود داریم، در نتیجه توقعی متفاوت هم از وی داریم که از نظر ما درست و منطقی می باشد ولی از نگاه فرزندانمان یک توقع اشتباه و سرکوب کننده است.
بزرگترین اشتباه ما حرف نزدن با فرزندان است. ما فکر می کنیم حرفمان درست است و توقع داریم به صورت ذاتی و اتوماتیک آنها هم این نظر را باور داشته باشند اما چنین نیست. برای واضح شدن منظورمان باید با یکدیگر صحبت کنیم و در این صحبت کردن فقط بیان مسأله مهم نیست، بلکه گفتن علت ها، مقدمه کلی و چرایی اینطور فکر کردن هم مهم است تا برای هر دو طرف کلمات و منظورها واضح شود.

شاید از منظر دختر نوجوان شما بیرون رفتن با دوستان تا پاسی از شب هیچ ایرادی نداشته باشئ و محدودیت های شما را نوعی ظلم به حساب بیاورد اما اگر با او صحبت کنید و علت های درست و اصلی خود را که همه آنها در پیرامون مراقبت کردن از او میچرخد را بگویید، خواهید دید که هم با آرامش بیشتر و هم منطقی تر با شما سخن خواهد گفت. همچنین دادن این حس که او را درک می کنید در ارتباط موثر با فرزندان بسیار کمک کننده است.
غیر طبیعی است از فردی که هیچ ارتباط موثری با ما برقرار نکرده است حرف شنوی داشته باشیم. باید در همه زمان ها با روش های درست و موثر به او نشان دهید که او برای شما مهم است و نقش فعالی در زندگی او دارید.

اگر پسرتان بداند که شما هم درجوانی سودای رانندگی و سرعت را داشته اید و احتمالا در مواقع خاصی تجربیات بدی هم داشته اید و حس او را درک می کنید و در قالب محدودیت هایی حاضر هستید کنار او در موقع رانندگی بشینید، به احتمال زیادتری با ارامش به حرف شما گوش خواهد کرد.

یادتان باشد، ارتباط یک جاده دو طرفه است، اگر فرزندتان به حرف شما اهمیت نمیدهد، در کنار آنکه او هم اشتباه می کند، قطعا به دنبال خطاهایی در رفتارهای خود نیز بگردید و نقش عوامل محیطی و جامعه را نیز فراموش نکنید.

هانیه وزیرپناه
متخصص حوزه روانشناسی نوجوان و ارتقا مهارت های فردی و سازمانی

enemad-logo