بازگشت

چرا به تفکر منطقی اهمیت بدهیم؟

تارخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

فکر منطقی یکی از بهترین روش‌های تجزیه‌وتحلیل یک وضعیت و ارائه راه‌حل معقول برای حل آن است.  مهارت‌های تفکر منطقی به مهارت‌هایی اطلاق می‌شوند که بر وظایف در حال انجام متمرکز می‌شوند تا با استفاده از دنبال کردن زنجیره تفکر و ارتباط دادن معانی باهم، به منطقی‌ترین نتیجه ختم شوند.

شاید بسیاری از افراد این مسئله را ندانند اما همه ما روزانه با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شویم که به لطف مهارت تفکر منطقی آن را حل‌وفصل می‌کنیم. وقتی قیمت‌ها را در سوپر مارکت می‌خوانیم و با جمع ‌و تفریق قیمت‌ها محاسبه می‌کنیم که می‌توانیم همه آنچه می‌خواهیم را می‌توانیم با قیمت کمتری بخریم یا نه از مهارت منطقی استفاده کرده‌ایم.

وقتی سعی می‌کنیم وظایف روزانه را به‌دقت محاسبه کنیم و تعهداتمان را به‌جا بیاوریم، درواقع تفکر منطقی ما چرخ‌های خود به حرکت درآورده است تا راه‌حل مناسبی پیدا کند.

 

تفکر منطقی یک استعداد ذاتی نیست. بلکه هدیه‌ای است که می‌تواند با تمرین و یادگیری تقویت شود و حتی به وجود بیاید. تقویت استدلال و تفکر منطقی مستلزم یادگیری و تمرین نگاه کردن به جزئیات است.

چگونه منطقی فکر کنیم؟

مسائل را فقط از دیدگاه خودتان نبینید

جواب سؤال چگونه منطقی فکر کنیم این است که باید دیدگاه خودتان را گسترده‌تر کنید. برای پیشبرد فرآیند تفکر منطقی، تفکیک حقایق اثبات‌شده از دیدگاه‌های شخصی بسیار اهمیت دارد. تمرکز روی آنچه شما درباره یک مسئله فکر می‌کنید، تفاوت زیادی با حقایق واقعی دارند و نباید آن‌ها را باهم اشتباه بگیرید.

سعی کنید در نتیجه‌گیری از مشاهدات، نظرات و استدلال‌هایتان را حذف کنید و از اطلاعات اثبات‌شده و محکم استفاده کنید.

قبل از شروع کار فکر کنید و استراتژی اتخاذ کنید

دومین پاسخ به سؤال چگونه منطقی فکر کنیم این است که باید نگرشی همه‌جانبه و کل‌نگر نسبت به مسائل داشته باشید. برای اینکه درست منطقی فکر کنید، باید جزئیات را در ارتباط با سایر جزئیات در نظر بگیرید و به همه شواهد به‌عنوان یک کل بزرگ نگاه کنید تا تصویری روشن از واقعیت در ذهنتان ایجاد شود.

یادگیری تفکر استراتژیک یکی از راه‌هایی است که می‌تواند در تقویت تفکر منطقی به شما کمک کند. سعی کنید همه مبانی را زیر سؤال ببرید و الگوهای تکرار شونده را پیدا کنید تا به فرضیه‌ای درست برسید.

ذهنتان را دائماً فعال نگه دارید و به دنبال جزئیات قابل‌اطمینان باشید. کل‌نگری به معنای نفی جزئی‌نگری نیست؛ بلکه باید جزئیات را هم قبل از ایجاد یک تصویر جدید در نظر بگیرید و صحت آن را از زیر نظر بگذرانید.

به معنای هر کلمه دقت کنید

سومین جواب سؤال چگونه منطقی فکر کنیم دقت به معنای کلمات است. منطق بر اساس کلام و معنا شکل می‌گیرد. به همین دلیل، تغییرات جزئی زبانی، تفاوت‌ها و نتایج بزرگی را خلق خواهد کرد. فهم تفاوت بین گفته‌ها و کلمات می‌تواند بنیان منطق شما را محکم‌تر و قابل‌اطمینان‌تر کند.

اگر در بیانیه‌ای کلمه ضروری را بشنوید، خواهید دانست که شرط یا شروطی وجود دارند که باید برآورده شوند. اما کلمه کافی، به معنای حداقل تلاش است که می‌تواند منجر به نتیجه شود. هر شرط، هر جمله، بار معنای متفاوتی دارد که می‌تواند نتیجه‌ای متفاوت رقم بزند.

 

در اوقات فراغت از تقویت تفکر منطقی غافل نشوید

چهارمین جواب چگونه منطقی فکر کنیم را می‌توانید در بازی‌ها پیدا کنید. بله! بازی‌ها. اشتباه نخواندید. ما هرروز و حداقل هفته‌ای چند ساعت را به سرگرم شدن و گذراندن اوقات فراغت و بی‌کاری اختصاص می‌دهیم. گاهی جستجوی ما برای پیدا کردن سرگرمی‌های متفاوت به بازی‌های دنیای دیجیتال ختم می‌شود. بازی‌های گزینه خوبی برای تقویت تفکر منطقی هستند و ابداً کسالت‌آور نیستند.

ما می‌توانیم برای تقویت تفکر منطقی، با چالش‌هایی که در بازی‌های آنلاین یا آفلاین طراحی شده‌اند روبه‌رو شویم. فقط بازی‌ها نیستند که در عین سرگرم کردنمان، می‌توانند منجر به تفکر منطقی شوند؛ بلکه کتاب‌ها، مخصوصاً کتاب‌های معمایی و کارآگاهی گزینه‌های متفاوت دیگری برای تقویت این کار هستند.

کتاب‌های خوب مانند پازل می‌توانند تکه‌تکه واقعیات را برای شما بیان کنند و مغز شما با در کنار هم چیدن حقایق به نتیجه‌های متفاوت برسید. باید بدانید که همه با نبوغ و منطق عالی به دنیا نیامده‌اند. بلکه تفاوت افراد نابغه این است که آن‌ها بیش از ما به تقویت تفکر منطقی و در معرض چالش گذاشتن مغزشان تلاش کرده‌اند.

در دام فاجعه سازی مغزتان نیفتید

آخرین جواب به سؤال چگونه منطقی فکر کنیم شامل تقویت تکنیک‌های خودآگاهی است. مغز ما گاهی علاقه دارد که نتایج فاجعه‌باری از حقایق بگیرد. مخصوصاً زمانی که تحت‌فشارهای جسمی و روحی شدید قرار دارد. یعنی در این حالت، مغز دوست دارد بدترین نتیجه را از شواهد موجود استنباط کند و شما را در خطای شناختی گیر بیندازد.

مثلاً اگر تحت‌فشار مالی باشید یا هفته سختی را در محیط کار گذرانده باشید، اگر رئیستان برای شما پیام بفرستد و از شما درخواست کند که در جلسه‌ای که ترتیب داده است شرکت کنید، مغزتان استنباط خواهد کرد که ممکن است در این جلسه موقعیت شغلی‌تان به خطر بیفتد یا اصلاً برای این از شما خواسته است به جلسه بروید که اخراجتان کند.

در این مواقع سعی کنید اول نفس عمیق بکشید و کمی از استرستان کم کنید و بعد مغزتان را مجبور کنید که منطقی فکر کند. هیچ شواهدی مبنی بر اینکه نتایج فاجعه‌آمیزی بار بیایند وجود ندارد و این رفتار صرفاً خطایی شناختی است. مهم این است که آن لحظات مهم را بشناسید و بدانید چه زمانی ممکن است مغز شما در دام خطای شناختی بیفتد.

درصورت داشتن سوال از طریق پنل کاربری، ارسال ایمیل و یا به صورت کامنت سوال خود را مطرح کنید

هانیه وزیرپناه

متخصص حوزه روانشناسی هنردرمانی، نوجوان و ارتقا مهارت های فردی و سازمانی

 

enemad-logo